Trends zijn als rivieren. De één stroomt snel, de ander langzaam. We zien dat modetrends vaak vrij snel voorbijgaan, terwijl trends in de badkamer een aanzienlijk langere levensduur hebben. Gelukkig ook maar, want we willen niet elk jaar onze badkamer aanpassen aan de laatste trends.
Op de toenemende individualisering, waardoor we onze badkamer meer en meer geheel naar onze eigen wensen en mogelijkheden inrichten, speelt Villeroy & Boch in met een breed aanbod aan producten voor elke ruimte en elk budget. Nog steeds zien we daarnaast de zogenaamde ethno-trend terugkomen. Ook komt er langzaam een tegenbeweging op gang:eigen thuis en eigen cultuur worden steeds belangrijker. Verder gaat het gebruik van kleur een grotere rol spelen.
Kai Steffan: “De trend ethno weerspiegelt zich in de badkamer door het gebruik van decoratieve elementen uit ‘buitenlandse’ culturen. We zien dit bijvoorbeeld duidelijk terug in de tegelserie La Diva. Exotische vormen en patronen voeren de boventoon.”
We zien langzaam, zoals vaak voorkomt bij trends, ook een tegenbeweging opkomen. Mensen hechten waarde aan hun eigen ‘thuis’ en worden zich meer bewust van de eigen cultuur. Je ziet dat de badkamer een centrale plek vormt in het huis, en er behoefte is aan een badkamer die meer één geheel vormt met de woonruimte of de slaapkamer. Hier speelt Villeroy & Boch op in, door de badkamermeubels en het sanitair qua kleur en vorm beter aan te laten sluiten bij de overige ruimtes in het huis. De nieuwe Subway 2.0 serie heeft hierin een grote stap gezet. Het biedt een perfect badkamerconcept voor iedere doelgroep en levensstijl. Verder wordt er steeds meer waarde gehecht aan praktische aspecten, ook gericht op de vergrijzende samenleving. In dit kader introduceerden wij het materiaal CeramicPlus, dat ideaal is in onderhoud én tegelijkertijd duurzaam. Ook zijn onze Walk-In douchebakken een mooi voorbeeld van een zowel praktische als esthetische innovatie.
Aangezien de badkamer zich van een puur functionele ruimte ontwikkelt tot een esthetische leefruimte, speelt kleur ook een grotere rol. De tijd van het witte sanitair is voorbij: cassis- en espressokleurige wasbakken doen hun intrede. Maar ook overige elementen, zoals baden, toiletten en meubels, mogen gerust een kleurtje krijgen.
“De kunst voor ons als badkamerproducent is het balanceren tussen enerzijds een ontwerp dat de huidige trend weergeeft, en anderzijds een ontwerp dat over vijftien jaar nog steeds als mooi wordt gezien”, legt Kai Steffan uit. “Je ziet in onze producten dan ook zinspelingen op de heersende trends, maar tegelijkertijd blijven we tijdloos.”
Bron: Villeroy & Boch