Sinds 2003 kunnen belastingplichtigen voor een aantal energiebesparende uitgaven een belastingvermindering krijgen. Wie in 2009 energiebesparende investeringen laat uitvoeren door een geregistreerde aannemer (met betalingsdatum in 2009), kan die in 2010 inbrengen in zijn belastingaangifte in het kader van de personenbelasting. De energiebesparende uitgaven die u bij uw belastingaangifte aangeeft, moeten bewezen worden met een kopie van de factuur en een betalingsbewijs. De betalingsdatum van de factuur bepaalt het inkomstenjaar voor de fiscale aangifte.
Vanaf inkomstenjaar 2009 wordt deze wetgeving uitgebreid met uitgaven in muur- en vloerisolatie (uitgaven gedaan in 2009 en 2010), met een overdraagbaarheid van het overschot van de uitgaven naar de drie volgende inkomstenjaren indien de 40%-belastingvermindering de drempel van 2770 of 3600 euro overschrijdt (voor woningen die sedert meer dan vijf jaar in gebruik zijn genomen), met een intrest-bonus op energieleningen en met een terugbetaalbaar belastingkrediet (uitgaven gedaan in 2009 en 2010) voor isolatiewerken (dak, muur, vloer).
Wie komt in aanmerking voor de belastingvermindering?
De belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven is van toepassing voor eigenaars, huurders, erfpachters, vruchtgebruikers op voorwaarde dat u de investeringen in een woning kunt bewijzen met een factuur op uw naam. De naakte eigenaars kunnen geen belastingvermindering krijgen. Huurders komen niet in aanmerking voor de belastingvermindering voor passiefhuizen.
Komen niet-belastingbetalers in aanmerking voor de belastingvermindering?
Om de belastingvermindering te kunnen genieten, is het noodzakelijk dat u voor het betreffende inkomstenjaar ook nettobelastingplichtige bent. Het speelt echter geen rol of u in het betreffende jaar geld zult moeten bijbetalen of zult terugkrijgen bij de eindafrekening.
Uitzondering: Indien u geen of onvoldoende belastingen betaalt om van de belastingvermindering te kunnen genieten, komen de uitgaven voor isolatie van daken, vloeren en muren die in 2009 en 2010 werden gedaan in aanmerking voor een terugbetaalbaar belastingkrediet. Dit wordt eveneens geregeld via de belastingaangifte en valt te vergelijken met een energiepremie.
Voor niet-belastingbetalers heeft de Vlaamse overheid een vergelijkbare premie ingevoerd voor de prioritair investeringen uit het Energierenovatieprogramma 2020, namelijk dakisolatie, hoogrendementsbeglazing en de plaatsing van een condensatieketel in een bestaande woning.
Welke uitgaven komen in aanmerking en hoeveel bedraagt de belastingvermindering ?
Procedure voor het verkrijgen van de belastingvermindering
Voor alle maatregelen moet er een factuur, uitgereikt door een in België geregistreerde aannemer of een erkende energiedeskundige (energieaudit), en een betalingsbewijs worden voorgelegd. Om te weten of een aannemer al dan niet geregistreerd is, kunt u bellen naar de infolijn van de Federale Overheidsdienst Financiën op het nummer 02 57 257 57, elke werkdag van 8 tot 17 uur. U hebt daarvoor het btw-nummer van de betrokken aannemer nodig.
De geregistreerde aannemer moet daarnaast de volgende gegevens vermelden op de factuur of op de bijlage ervan:
- het adres van de woning waar de werkzaamheden werden uitgevoerd;
- de verdeling van de kosten van de werkzaamheden volgens de aard ervan.
Voor maatregel 1-8 (behalve 6) moet de factuur de volgende formule bevatten:
Verklaring met toepassing van artikel 6311 van het K B/W I B 92 betreffende de uitgevoerde werken die zijn bedoeld in artikel 14524 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992.
Ik, ondergetekende..., bevestig dat... (per maatregel moeten de vermeldingen overgenomen worden die worden opgelegd door bijlage 2bis van het K B / W I B 92).
Het koninklijk besluit van 20 december 2002 en een voorbeeldfactuur vindt u op de website www.energiesparen.be.
U hoeft op voorhand geen formulieren in te vullen om die belastingvermindering aan te vragen. Het volstaat dat u beschikt over een factuur met de correcte vermeldingen over de uitgevoerde investering en een betalingsbewijs om bij de aangifte te voegen. U dient ook steeds de betreffende code op de aangifte in te vullen. Een uitgave die alleen betrekking heeft op de aankoop van materialen zonder plaatsing door een geregistreerde aannemer wordt niet aanvaard.
Meer informatie: Federale Overheidsdienst Financiën op 02 57 257 57, www.fisconet.fgov.be