De vrijstaande garage
Een vrijstaande garage is een besloten unit die niet in verbinding staat met de woning, maar hoogstens door middel van een scheidingsmuur hiermee is verbonden. Dit onderkomen kan aan alle kanten voorzien worden van ramen en een aparte toegangsdeur. Zo'n deur is handig voor het stallen en weghalen van de fiets of van andere spullen. Zo doende hoef je niet steeds de grote garagedeur te openen en te sluiten. Je kunt ook kiezen voor een loopdeur in de garagedeur.
Moeilijk wordt het wanneer je centrale verwarming in een vrijstaande garage wil. De voorzieningen hiervoor moeten immers ondergronds vanuit het huis worden aangelegd. Een verwarmingselement met open vuur is niet toelaatbaar vanwege de benzine- en oliedampen. Wel is elektrische (vloer)verwarming mogelijk. De kabel voor elektrisch licht en eventueel krachtstroom is eenvoudig op doorrijhoogte in een mantelbuis aan te brengen.
De aangebouwde garage
Een aangebouwde garage vraagt iets minder grond dan een vrijstaande. Ook aansluiting van verwarming, elektra en eventueel water is eenvoudiger uit te voeren. Bij een goed ontwerp kan de ruimte boven de garage dienen als (vergroting van) een slaapkamer of als uitbreiding van de bergruimte. Het is natuurlijk prettig dat de garage direct toegang geeft tot het woongedeelte. Dit houdt tegelijk uitbreiding in van de berging. Een ideale gelegenheid om onwelkome zaken uit de (bij)keuken te bannen, zoals emmers, bezems en zelfs de wasmachine. Dit kost misschien wat ruimte, maar dat is niet onoverkomelijk zo lang de auto er nog steeds bij kan en de ruimte niet dichtgroeit. Om de auto vrij te houden, kan de bergruimte met een wandje van de rest gescheiden worden. Deze wand kan – wanneer die 'luchtdicht' is - ook nog eens dienen als een soort sluis naar het woongedeelte. Je stalt de auto, opent de tussendeur naar de bergruimte en sluit deze achter je. De voor een deel meegenomen benzinedampen en uitlaatgassen blijven hier hangen en worden niet verder meegenomen naar het woongedeelte. Ontbreekt zo'n tussenmuur, dan is een 'echte' sluis noodzakelijk: een portaal van tenminste 1 m2 met twee deuren, één naar de garage, de andere naar de woning.
De ondergrondse garage
Ook hier is het woongedeelte boven de garage gelegen. Een dergelijke garage – soms nog gecombineerd met kelder- en werkruimten – vergt extra investeringen en een uitgekiend bouwplan. Niet alleen gronddruk en grondwater werken tegen, maar ook de afrit, die behalve de auto ook het regenwater naar binnen voert. Een pluspunt is de besparing van dure grond. Wel staat hier tegenover dat de afrit vrij lange afmetingen moet hebben om een al te steile helling te voorkomen.
Naast de zorg voor wering van grond- en regenwater is het zaak om te zorgen dat de afrit vorstvrij blijft. Sneeuw en ijzel maken het vrijwel onmogelijk om de auto naar boven te rijden. Het stroef maken kost veel tijd, maar zogenaamde weg-dekverwarming kan uitkomst brengen.
De garagedeur
Deze deur bepaalt voor een groot deel het gebruiksgemak van de garage. Vaak wordt hiervoor een kanteldeur toegepast. Sommige typen hebben als nadeel dat de deur gedeeltelijk naar buiten draait. Hierdoor is parkeren vlak voor de garage uitgesloten. Dit is wel mogelijk bij een zogenaam
de sectionaldeur, die is verdeeld in segmenten. De segmenten zorgen ervoor dat de deur loodrecht omhoog gaat, waarna ze onder het dak worden opgerold.
Draai- en schuifdeuren worden nauwelijks nog toegepast, omdat het grote gewicht van de brede deuren op den duur uitzakken kan veroorzaken. De deuren zijn meestal uitgevoerd in een frame van staal, bekleed met hout of metalen platen. De lichtgewicht deuren van kunststof zijn ook te leveren als roldeuren. Bij het openen van de deur wordt steeds meer gebruik gemaakt van de afstandsbediening, met als extra snufje dat ook nog eens het licht gaat branden.
Ventilatie en isolatie
De carport
De carport is een soort open garage, die meestal tegen de woning wordt geplaatst en alleen voorzien is van een dak. Hij heeft geen garagedeur en open wand(en). Toch biedt de carport in ieder geval meer beschutting dan de open lucht.
Afmetingen
Er bestaan geen standaardafmetingen voor garages. Elke auto is anders en het is best mogelijk dat met het toenemen van de welvaart ook het formaat toeneemt.
Bij een lengte van 5.50 m zou de minimale breedte tenminste 2.70 m moeten bedragen. Voor het probleemloos uitstappen van twee passagiers tegelijk, doe je er verstandig aan van je auto het linker- en rechterportier geheel te openen en deze maat met tenminste 30 – 40 cm aan beide zijden te vermeerderen.
Hoewel het niet standaard is, is het misschien toch zinvol om rekening te houden met het in- en uitladen van grote(re) voorwerpen, zoals een reiswieg. Voor het zijdelings opstellen van een rolstoel is ook voldoende ruimte nodig.
Ruimte voor opslag, zoals eerder genoemd, kan het beste achter de voorkant van de auto. Daar zou ook de deur naar het woongedeelte zich moeten bevinden. Ruimte hiervoor bedraagt al snel 3,50 m. In
zo'n geval is de afmeting van de gemiddelde garage te stellen op 3,50 x 9 m.
Geprefabriceerd
Net als de kelder is ook de garage prefab te leveren. Soms bestaat hij uit één stuk, soms uit prefab betonplaten met staanders. Met behulp van een bouwkraan of een speciale vrachtwagen wordt hij op de aanwezige fundering geplaatst. Het betreft hoofdzakelijk betonnen units die in een aantal standaardmaten (of in de gewenste maat) verkrijgbaar zijn. Ze zijn eenvoudig aan de buitenkant af te werken met steenstrips, houten delen of (sier)pleisterwerk. Een voordeel is misschien dat hij naderhand verplaatst kan worden.
Voor een betere isolatie is de prefab garage ook in dubbelwandige uitvoering te leveren. Naast beton zijn eveneens houten prefab units verkrijgbaar. Carports zijn geprefabriceerd leverbaar met onderdelen van verzinkt staal en aluminium bovenbouw. Hierbij is een gebogen dak met veiligheidsglas mogelijk.